Konec trápení v práci? Stáhněte si vzor výpovědi ze strany zaměstnance a jděte za svým!
Co je výpověď
Výpověď představuje jednostranný právní akt, kterým se ukončuje pracovní poměr. Na rozdíl od dohody o ukončení pracovního poměru, která vyžaduje souhlas obou stran, může dát výpověď jak zaměstnanec, tak i zaměstnavatel. Výpověď musí být dána písemně a doručena druhé straně. Vzor výpovědi ze strany zaměstnance i vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele se liší v obsahu a důvodech. Zaměstnanec nemusí ve výpovědi uvádět důvod, pokud pracovní poměr trval alespoň dva roky a dává výpověď po uplynutí zkušební doby. Zaměstnavatel naopak musí ve výpovědi uvést důvod, který musí být zákonný a prokazatelný. Mezi zákonné důvody patří například nadbytečnost zaměstnance, organizační změny ve firmě, neuspokojivé pracovní výsledky zaměstnance. Výpovědní doba začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi a trvá ze zákona minimálně dva měsíce.
Typy výpovědí
V pracovněprávních vztazích se setkáváme s různými typy výpovědí, které se liší důvody a následky. Pro zaměstnance je zásadní rozlišovat mezi výpovědí danou zaměstnavatelem a výpovědí, kterou podává on sám. Výpověď ze strany zaměstnance představuje jednostranný právní akt, kterým zaměstnanec ukončuje pracovní poměr. Tuto výpověď může podat z jakéhokoli důvodu, nebo dokonce i bez udání důvodu. Důležité je dodržet formu a obsah výpovědi, která musí být podána písemně a doručena zaměstnavateli. Na druhé straně stojí výpověď ze strany zaměstnavatele. V tomto případě je situace složitější, jelikož zákoník práce stanoví přesné podmínky, za kterých může zaměstnavatel dát zaměstnanci výpověď. Mezi nejčastější důvody patří nadbytečnost zaměstnance, neuspokojivé pracovní výsledky, porušování pracovní kázně nebo organizační změny ve firmě. Zaměstnavatel musí v případě výpovědi dodržet striktní postup a uvést důvod výpovědi.
Důvody výpovědi
Důvody pro podání výpovědi ze strany zaměstnance mohou být různé, od osobních až po profesní. Zákoník práce ČR v § 48 umožňuje podat výpověď z pracovního poměru bez udání důvodu, s výjimkou některých případů, jako je například zkušební doba.
Mezi nejčastější důvody, proč se zaměstnanci rozhodnou ukončit pracovní poměr, patří:
hledání nové práce s lepšími podmínkami, ať už se jedná o finanční ohodnocení, benefity, kariérní postup nebo flexibilitu pracovní doby.
nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem, například kvůli špatné firemní kultuře, nedostatku uznání, špatné komunikaci nebo konfliktům na pracovišti.
osobní důvody, jako je stěhování, péče o člena rodiny, studium nebo zdravotní problémy.
V případě, že se zaměstnanec rozhodne ve výpovědi uvést důvod, je vhodné, aby byl stručný a věcný. Není nutné uvádět detaily, které by mohly být chápány jako urážlivé nebo nevhodné.
Nezbytné náležitosti
Pro platnost jak výpovědi ze strany zaměstnance, tak i výpovědi ze strany zaměstnavatele, je nutné dodržet několik základních náležitostí. Obě strany si musí být vědomy, že tyto dokumenty podléhají striktní písemné formě. V opačném případě je výpověď neplatná. Důležitým údajem, který musí být ve výpovědi uveden, je datum, kdy se má pracovní poměr ukončit. Zaměstnanec i zaměstnavatel si musí dát pozor na dodržení zákonem stanovené výpovědní doby, která činí minimálně dva měsíce. Výpověď musí být doručena druhé smluvní straně, a to buď osobně s potvrzením o převzetí, nebo doporučeně s dodejkou. Vzor výpovědi ze strany zaměstnance i vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele, které splňují všechny zákonné náležitosti, naleznete volně dostupné na internetu. Pamatujte, že dodržení správné formy a obsahu výpovědi je klíčové pro bezproblémové ukončení pracovního poměru.
Vlastnost | Vzor výpovědi ze strany zaměstnance | Výpověď dohodou |
---|---|---|
Nutnost udání důvodu | Není nutné | Není nutné |
Délka výpovědní doby | Zákonná/Smluvně stanovená (min. 2 měsíce) | Smluvně stanovená (může být kratší než 2 měsíce) |
Adresa a datum
Vzor výpovědi ze strany zaměstnance i vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele musí obsahovat několik důležitých náležitostí, aby byl právně relevantní. Mezi tyto náležitosti patří bezesporu adresa a datum. Adresa a datum jsou klíčové pro identifikaci smluvních stran a pro určení platnosti a účinnosti výpovědi.
V případě adresy je důležité uvést jak adresu zaměstnavatele, tak i adresu zaměstnance. Adresa zaměstnavatele by měla být uvedena v plném znění, včetně názvu firmy, ulice, čísla popisného, PSČ a města. Stejně tak by měla být uvedena i adresa zaměstnance. Datum je pak nutné uvést u obou typů výpovědí, a to jak u výpovědi ze strany zaměstnance, tak i u výpovědi ze strany zaměstnavatele. Datum se uvádí pod adresou, a to zpravidla na pravé straně dokumentu. Datum je důležité pro určení okamžiku, kdy byla výpověď doručena druhé smluvní straně.
Identifikace stran
Vzor výpovědi ze strany zaměstnance a vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele jsou dokumenty, které slouží k ukončení pracovního poměru. V obou případech je nezbytné správně identifikovat obě strany. V první řadě je nutné uvést úplné jméno, datum narození a trvalé bydliště zaměstnance. Tyto informace slouží k jednoznačné identifikaci osoby, která podává nebo přijímá výpověď. V případě zaměstnavatele je nutné uvést obchodní jméno nebo název společnosti, sídlo firmy a identifikační číslo. V případě, že zaměstnavatel je fyzická osoba, uvádí se opět jméno, datum narození a trvalé bydliště. Správná identifikace stran je klíčová pro platnost výpovědi. V případě nejasností nebo nepřesností může být výpověď neplatná, což může vést k právním sporům a komplikacím.
Prohlášení o ukončení
Vzor výpovědi ze strany zaměstnance a vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele jsou dokumenty upravující ukončení pracovního poměru. Je důležité si uvědomit, že výpovědní lhůta běží od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně. Pracovní poměr pak končí uplynutím posledního dne výpovědní lhůty. Vzor výpovědi ze strany zaměstnance musí obsahovat vaše jméno, adresu a datum narození, stejně jako jméno a adresu vašeho zaměstnavatele. Dále je nutné uvést datum, kdy má pracovní poměr skončit. Vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele musí obsahovat stejné náležitosti, s tím rozdílem, že zaměstnavatel musí uvést důvod výpovědi. Důvodem může být například nadbytečnost, organizační změny nebo neuspokojivé pracovní výsledky. V obou případech je vhodné, aby byla výpověď doručena doporučeně s dodejkou, aby bylo zaručeno její doručení.
Není mi jasné, co myslíte pod pojmem "vzor výpovědi ze strany zaměstnance" v kontextu citátu. Pokud máte na mysli citát o konci pracovního poměru, napište mi to.
Hana Nováková
Datum nástupu výpovědi
Datum nástupu výpovědi je klíčový údaj, který určuje, kdy výpovědní doba začíná běžet. Zaměstnanec i zaměstnavatel by mu měli věnovat velkou pozornost, aby předešli případným sporům.
Datum nástupu výpovědi nesmí být dřívější než datum doručení výpovědi druhé straně. Zaměstnanec si nemůže dát výpověď s datem nástupu "od zítřka", pokud výpověď dnes teprve odevzdává.
Zákoník práce umožňuje zvolit datum nástupu výpovědi i v budoucnosti. Zaměstnanec tak může podat výpověď například v květnu, ale jako datum nástupu uvést až září. V takovém případě mu výpovědní doba začne běžet až prvního září.
Důležité je pamatovat, že datum nástupu výpovědi nemusí být shodné s posledním dnem pracovního poměru. Pokud si například zaměstnanec podá výpověď s datem nástupu 1. června a jeho výpovědní doba činí dva měsíce, skončí jeho pracovní poměr až 31. července.
Podpis zaměstnance
Podpis zaměstnance je nezbytnou součástí každé výpovědi z pracovního poměru, ať už je podávána ze strany zaměstnance nebo zaměstnavatele. Bez jeho platného podpisu se jedná o neplatný dokument, který nemá právní váhu. Podpis musí být vždy originální, nestačí tedy pouhý podpisový vzor nebo kopie. V případě, že zaměstnanec nemůže podepsat výpověď osobně, například z důvodu dlouhodobé nemoci, je možné využít institutu podpisu z pověření. V takovém případě je ale nutné, aby pověřená osoba předložila notářsky ověřenou plnou moc. Podpis zaměstnance na výpovědi by měl být vždy doplněn o jeho jméno a příjmení hůlkovým písmem, aby se předešlo jakýmkoli pochybnostem o identitě podepisující se osoby. Vzor výpovědi ze strany zaměstnance i vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele, které jsou k dispozici online, obvykle obsahují kolonku pro podpis a jméno. Je důležité si pamatovat, že výpověď nabývá platnosti až doručením druhé straně, a to buď osobně, nebo doporučeně poštou.
Doručení výpovědi
Doručení výpovědi představuje klíčový moment, který určuje platnost celého aktu ukončení pracovního poměru. Nestačí pouze výpověď sepsat dle příslušného vzoru, ale je nezbytné ji doručit správným způsobem druhé smluvní straně, ať už se jedná o zaměstnance či zaměstnavatele. Zákoník práce nabízí několik variant doručení. Osobní předání s potvrzením na kopii výpovědi je nejjednodušší a nejprůkaznější metodou. Zaměstnanec či zaměstnavatel si tak může být jistý, že druhá strana výpověď skutečně převzala. V případě, že osobní doručení není možné, je vhodné zvolit doručení prostřednictvím České pošty – doporučeně s dodejkou. Důležité je uvést správnou adresu druhé smluvní strany. Výpovědní lhůta začíná běžet prvním dnem následujícím po doručení výpovědi. V případě doručení prostřednictvím pošty se za den doručení považuje den, kdy si adresát zásilku převzal, a to i v případě, že si ji nevyzvedl včas a byla uložena na poště.
Potvrzení o přijetí
Vzor výpovědi ze strany zaměstnance a vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele jsou dokumenty upravující ukončení pracovního poměru. Potvrzení o přijetí je důležitým dokumentem, který slouží jako důkaz o tom, že druhá strana výpověď obdržela. Doporučuje se, aby si zaměstnanec nechal potvrdit přijetí výpovědi písemně, a to buď přímo na kopii výpovědi, nebo formou doručenky. V případě sporu o platnost výpovědi, například o její doručení, slouží potvrzení o přijetí jako důkaz pro soud. Bez potvrzení o přijetí je pro zaměstnance složitější prokazovat, že výpověď byla doručena druhé straně.
Výpovědní lhůta
Výpovědní lhůta je nedílnou součástí jakéhokoli pracovního poměru a vztahuje se na obě strany - jak na zaměstnance, tak na zaměstnavatele. V případě, že se rozhodnete ukončit pracovní poměr, je nezbytné dodržet zákonem stanovenou nebo smluvně sjednanou výpovědní dobu. Výpovědní lhůta začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně a končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního měsíce. Základní výpovědní lhůta činí ze zákona dva měsíce, nicméně v pracovní smlouvě či kolektivní smlouvě může být sjednána i delší doba, a to až na trojnásobek zákonné lhůty. Pamatujte, že nedodržení výpovědní lhůty může mít pro obě strany neblahé důsledky, a to včetně finančních postihů.
Zkušební doba
Zkušební doba je specifickým obdobím na začátku pracovního poměru, které dává jak zaměstnanci, tak i zaměstnavateli možnost zjistit, zda je vzájemná spolupráce oboustranně výhodná a zda splňuje očekávání. Během zkušební doby je možné pracovní poměr ukončit z obou stran s kratší výpovědní lhůtou a bez udání důvodu. Výpověď během zkušební doby se řídí § 66 Zákoníku práce. Pro obě strany platí, že výpovědní lhůta činí 15 dnů a začíná běžet dnem následujícím po doručení výpovědi druhé smluvní straně. Důležité je zmínit, že výpověď musí být dána písemně a doručena druhé straně. Vzor výpovědi ze strany zaměstnance i zaměstnavatele je možné nalézt na internetu, nicméně je vždy vhodné se poradit s odborníkem, aby byla výpověď platná a nedošlo k případným komplikacím. Ukončení pracovního poměru ve zkušební době je sice jednodušší než v případě standardního pracovního poměru, ale i tak je potřeba dbát na dodržení všech zákonných náležitostí.
Odvolání výpovědi
V některých případech je možné zvážit i odvolání již podané výpovědi. To přichází v úvahu, pokud jste si to rozmysleli a přejete si v zaměstnání setrvat. Odvolání výpovědi musí být učiněno písemně a doručeno zaměstnavateli nejpozději do tří pracovních dnů od uplynutí výpovědní doby. Zaměstnavatel je povinen vzít odvolání výpovědi zpět, pokud s tím souhlasí. V praxi to znamená, že i když podáte odvolání včas a splňujete všechny formální náležitosti, zaměstnavatel váš návrh na setrvání v práci nemusí akceptovat. Doporučujeme proto s ním o vašem rozhodnutí co nejdříve promluvit a zjistit, zda je možné se na dalším postupu domluvit.
Vzor výpovědi (ke stažení)
Níže naleznete vzor výpovědi z pracovního poměru, který si můžete stáhnout ve formátu .docx. Tento vzor je určen pro zaměstnance a obsahuje všechny náležitosti, které by výpověď měla obsahovat. Před použitím si však nezapomeňte zkontrolovat, zda vyhovuje vaší konkrétní situaci a případně jej konzultujte s odborníkem. Pamatujte, že ukončení pracovního poměru je důležitý krok a je vhodné postupovat obezřetně.
Stáhnout vzor výpovědi ze strany zaměstnance (.docx)
Kromě vzoru výpovědi ze strany zaměstnance nabízíme i vzor pro případ, že by pracovní poměr chtěl ukončit váš zaměstnavatel. I v tomto případě je důležité znát svá práva a povinnosti. Proto doporučujeme stáhnout si i tento vzor a prostudovat si ho.
Stáhnout vzor výpovědi ze strany zaměstnavatele (.docx)
Věříme, že vám tyto vzory usnadní proces ukončení pracovního poměru. V případě jakýchkoli nejasností se neváhejte obrátit na odborníka v oblasti pracovního práva.
Publikováno: 20. 11. 2024
Kategorie: právo